Nehoda na handbiku první a druhá

 Nehoda první

26. září 2009 krátce po 18té hodině si to tak zvolna vyšlapuji, abych se odkyselil, v těle 56 kilometrů, domov asi 8km, jedu z mírného kopečka a v mírné zatáčce na tachometru ani ne 30km/h, je to celkem pěkně vidět na fotce (přibližně z mého pohledu), tak mi z pravé strany tou nenápadnou cestičkou, kde jsem nikdy nepotkal živáčka a to tam jezdim skoro denně a někdy i 2x, vyjelo auto. Rána, kotrmelce atd...
CAUSA - tvrdím, že jsem zavadil o auto zadním kolem nebo loktem (viz výpověď řidiče)
 
Normální člověk by řekl - to je jasný nedání přednosti v jízdě, OMYL !!!, Podle dopravní policie jsem jasný viník.
Já jsem ani policajty volat nechtěl, ale jeden svědek, který viděl nehodu cca 2 vteřiny potom a viděl jak vypadám, ihned volal sanitu a tím se to všechno nastartovalo. Erzeta, PČR, nemocnice, rentgen, doktor atd. 
A TEĎ TO PŘIJDE. Manželka mně dopravila domů po ošetření, (byl jsem trošku odřený viz. foto2, částečně stržený nehet na druhé ruce a naražená žebra),relativně nic moc (strhávání zaschlých obvazů a dezifekce  ... taky nic moc). Přijedeme domů a tam už čekal dopravák a napsaný protokol v ruce.
A přišla druhá rána. Pane vy jste tam neměl co dělat a tudíž je vina na vaši straně. Napřed mi tvrdil, že jsem brán jako chodec a na můj argument, že mám mezinárodní cyklistickou licenci mi odpověděl, že stejně nemám schválení pro silniční provoz, tady mi podepište, že jsme byli u nehody a já jedu k další nehodě, předáme to ke komisi ať to rozhodnou.
 
Třetí a čtvrtá rána v jeden den. Pár dnů potom jsem si přečetl místní noviny a málem to se mnou praštilo, kde opsali z policejní svodky nejenom velmi nepřesnou, ale až lživou zprávu (viz. Sedlčanský kraj 7/10/2009), psali: že  jsem tam jel večer, že jsem neměl odrazky (viz níže) a že jsem se lekl projíždějcího auta, někde u Třebnic a následkem toho jsem se vyboural a podobný nesmysly. Každý si dovede představit reakci lidí, sponzorů, potencionálních sponzorů atp.
V ten den mi ještě volal nějaký pan Krutina (Dopr. inspektorát),že má na stole můj případ k rozhodnutí, mj. velmi arogantní a že jsem jasný viník, že jsem to podepsal v protokolu a že ho nic nezajímá atd. a rovnou mi sázel ceník pokut (bloková do 500Kč, komise až 4000 Kč). ať si vyberu. Tento odborník asi zapomněl na § 411/2005 sb.platnost od 1.7.2006 kdy cyklista nebude trestán za to,že přinehodě zraní sám sebe. Autu se údajně nic nestalo !?
 
Výpověď řidičeTen uvedl, že o mne nezavadil a že jsem se ho asi lekl a proto jsem se vyboural. Ale - zapomenul dodat, že odcouval z místa nehody asi 20m, pak byl s vozidlem i na dvoře a dopraváci auto nafocovali a zkoumali na druhé straně silnice (informace od svědka nehody), já usuzuji - vzhledem že tam byl s manželkou, tak měl dostatek prostoru na to, aby smazal případné stopy po střetu. Já byl v tu dobu někde v sanitě a v nemocnici.
 
Výpověď handbikera. Jedu po hlavní silnici, po značené cyklotrase viz. foto3, za bílého dne (pozn. k výbavě cyklisty), najednou 1/3 auta v cestě a dál na tuto cestu vjíždí - rána do helmy o silnici - drhnu rukou o asfalt - a ležím na boku těsně před zatáčkou ze které může kdykoliv vyletět auto, jěště že žádné nejelo proti, nevím jak by jsme se tam všichni tři vešli. Skončil jsem totiž v protisměru. Reakce dopr. POLICIE na výzvu svědka, že jsem ležel někde jinde byla jen mávnutí rukou a ignorace (inf. od svědka nehody).
 
Policie nemá vždy pravdu. Policie viní mě, protože podle jejich názoru, jsem neměl odrazky a eventuelní homologaci.
 
Upřesnění pravidel. 1) 411/2005 sb - cyklista nebude trestán že při nehodě zraní sám sebe atd.
                                    2)361/2000 sb - §2/a účastník provozu je každý, kdo se přímým způsobem účastní provozu ...
                                    3)361/2000 sb -§2/h Nemotorové vozidlo je vozidlo pohybující se pomocí lidské nebo zvířecí síly
                                    4)361/2000 sb -§ 58/5 Povinnosti cyklisty za snížené viditelnosti ta v tomto případě nebyla
                                    5)341/2002 sb -příloha 13/1 vybavení dvěma účinými brzdami
                                    6)341/2002 sb- příloha 13/5,6,7,8,Odrazky mohou být nahrazeny odrazovými materiály na oděvu,                                                                                                obuvi atd.
                                    7) odst 9- pro účely této vyhlášky se jízdním kolem rozumí i tříkolky a vícekolky,stejně jako vícesedadlová jízdní kola (tandemy) a jim podobná vozidla poháněná lidskou silou a určená i k provozu na pozemních komunikacích, jako např. koloběžky.   
 
Homologace Handbiku: Sháněl jsem se, ale je to jako když půjdete koupit kolo do Tesca, tak Vám také nikdo ke kolu nedá žádný certifikát.
 
Vlaječka: Je tam kvůli tomu, že handbike nemá určitou výšku tak je doplněn vlaječkou, ale nenahrazuje odrazky.
 
Poznatek: pokud se Vám nedej bože něco podobného stane, vožte mobil (doporučuji ať má v dané oblasti všude pokrytí signálem a foťák), pokud budete schopni ihned volejte vaše blízké (nebo foťte, když to půjde) ať tam zůstanou do příjezdu policie, kvůli manipulaci s vozidly, nebo s PČR a dohlédnou na jejich postup pro případ, že vás odveze sanitka. Je dobré kolo vybavit všemi odrazkami a blikátky, vpředu, vzadu i v kolech, to uvezete a ušetříte si spoustu starostí i v případě že vás zastaví hlídka. Cyklisté nemají povinnost ve dne svítit. Kurtujte se, jak nohy tak i v pase, máte jistotu, že se Vám noha nebo něco jiného nedostane tam kam nemá. Myslím, že je lepší dělat kortmelce s kolem než válet sudy sám, ale možná má někdo jinou zkušenost, rád se nechám poučit.
 
Rád uvítám všechny příspěvky a názory - t.mosnicka@tiscali.cz
 
To je hustý: přišlo předvolání. Nejprve jsem byl chodec, pak jsem neměl odrazky a teď je to rychlost jízdy, ale řidič os. vozidla jako kdyby u nehody ani nebyl.
  Bez komentáře, o tom si snad udělá každý svůj úsudek sám.
 
Tak tohle je jěště hustější, pan Krutina ještě jednou:  Byl jsem přítomen výslechu svědka, který mimochodem vypovídal pravdivě a jeho výpověď se zhruba shoduje s mojí viz protokol. A teď to přijde - při prvním setkání s p. Krutinou mi byla nabídnuta pokuta 50 Kč (mám to nahráno), toto jsem odmítnul i přes to, že bych měl klid, ale pan řidič by odešel ne jako viník, ale čistý. Nechal jsem předvolat svědka, který dosvědčil, že bylo významně manipulováno s vozidlem po nehodě, atd. Vše sice zaprotokolováno, ale podle p. Krutiny je to stejně jedno, protože on tuto causu stejně odloží (a bude jí odkládat až se to promlčí), a pan řidič zase opět čistý, nevím proč, ale něco mi na tom smrdí, hlavně proto, že pan Krutina se prořekl, že podával informace panu řidičovi mino úřední jednání (mám nahráno). Co dodat.
 
 
Shrnutí: Po poradě s právníkem jsem zjistil, že se musím vrátit spátky na zem. Naše postkomunistické zákony a moje touha po spravedlnosti to nejde dohromady. Zásadní doporučení při každé nehodě - zásadně nic PČR nepodepisujte bez právníka, pro policajty jste pouze další práce navíc, ale to poslední na co se můžete spolehnout je to, že policajti budou Vaši kámoši, opak je pravdou. V zásadě jde o to, že v mém případě jsem se auta prokazatelně nedotknul, sice jsem se tam pomalu přizabil, proto abych se mu vyhnul, ale ke střetu nedošlo (teda bylo by velmi obtížné to prokázat). V našem soudnictví není něco jako korunní svědek, který způsobí zásadní obrat v případu, navíc pokud to ten svědek přímo neviděl, pouze slyšel někde spozarohu, i když svědčil pouze v můj prospěch. Prostě naše zákony to berou tak, že někde stojí auto a vy jedete kolem a "hodíte držku" a tím, že jim podepíšete nějakej papír jako já, tak  souhlasíte s tím co tam napsali (a nespoléhejte na to, že to později doupravíte) a to v mém případě znamená , že jsem viník nehody a na pozdější změny v protokolu bude reagovat právník protistrany, na to se spolehněte. V kombinaci se zaujatostí arbitra proti vám a s vlezdoprdelectvím viníka tomuto bolševikovi na úřadě (bejvalej lampasák, bachař a já nevím co ještě)  nemáte šanci ani s nejlepším právníkem a s podporou sponzora. Máte šanci připravit ho o body a vyčíslená škoda cca 10 000 Kč, spočítejte náklady právníka, znalecký posudek (cca 15 000Kč), s nejistým výsledkem a navíc vám hrozí to, že při prohře budete mít zápis v kartě řidiče (né že ne), tak jsme společně rozhodli, že to necháme promlčet (zatím  - tvrzení proti tvrzení), ale  alespoň nejsem viník. Prostě je lepší tento čas a vynaložené úsilí věnovat tréningu. No a na závěr, staré přísloví ,,Na kažkou svini se jednou voda uvaří"(pardon).
 
Chci touto cestou poděkovat sponzorovi, který stál při mně, p. Hlaváčkovi, nejmenovanénu svědkovi za jeho profesionální reakci na danou situaci, profesionálnímu přístupu operátorky ZS a sestřičce na chirurgii za velmi lidský a citlivý přístup a pochopitelně ERzetě a službu konajícímu lékaři.
 

 

 Nehoda II.

I když už jsem myslel, že mám v tomto směru „vybráno“, zhruba po dvanácti letech trénování v silničním provozu opět nezaviněná nehoda s autem. Mnoho lidí se mě na to ptá, proto chci nejen popsat co se stalo nyní, ale také poukázat na úplně obrácený přístup PČR než v případě první nehody. Tím jsem se jen utvrdil, že v prvním případě nebylo vše tak jak by mělo být. Asi je to dobou, možná i mou první negativní zkušeností a tím, že jsem již na podobnou situaci připraven.

 

Co se vlastně stalo

Poslední tréning před odjezdem na SP do Belgie. Začátek tréningu, rozehřátí, pak mělo následovat pár krátkých sprintů a konec. Dle mého názoru, špatné věci jsou většinou souběh několika okolností. Tak to bylo i zde. Na nejnevhodnějším místě v pravoúhlé zatáčce jsme se sešli tři. Já, plus v protisměru běžkyně a řidič dodávky nejmenované zásilkové služby, který zmíněnou běžkyni objížděl. Velkým obloukem, celkem rychle a co hůř v zatáčce. To ve chvíli, kdy jsem z této zatáčky v potisměru vyjížděl já. Jelikož zde trénuji často, vím jak se mám v tomto úseku chovat. Nechci popisovat to kdo mohl být na mém místě, ale nemuselo to končit jen rozbitým kolem a několika modřinami. Někdo namítne, že ta běžkyně měla běžet po druhé straně, ale vzhledem k tomuto místu to pro ni bylo bezpečnější a proto i vyhláška je v tomto směru poněkud „ohleduplnější“.

 

Jelikož jsem měl viditelná zranění, byla přivolána „RZeta“ a tím i PČR. Ještě před tím můj Garmin odeslal zprávu o nehodě mé ženě, to jsem jí telefonicky potvrdil. Protože to bylo cca 4 km od domova, tak byla u nehody dřív než sanita. Což bylo důležité. První moje info pro ní – jsem OK, jedu jen na vyšetření, ale dohlídni, ať nikdo s ničím nehýbe a nic PČR ani nikomu jinému nepodepisuj, případně rovnou volej právníkovi (ponaučení z předchozí nehody). Moje první reakce v návaznosti na mé zkušenosti, požádal jsem (tuším tu běžkyni) o pár fotek celé situace na můj mobil, zabránil jsem tak tomu, že by někdo s něčím manipuloval, jako to bylo v případě první nehody. Jelikož manželka obdržela informaci, že nehoda se bude vyšetřovat ještě 2 hodiny, měla možnost odvézt mě z nemocnice a dopravit zpátky k nehodě. Už po cestě mi sdělila, že přístup obou dopravních policistek je velmi profesionální, že se zabývají každým detailem a že byl přivolán i dron s kamerou. Co se týká fotodokumentace bylo zaznamenáno, že se jedná o cyklotrasu, ne jako v případě první nehody, že nějaká kreatura na úřadě, která tam jen zastupuje, nad tím mávne rukou se slovy, že to není vůbec podstatné (viz nehoda I.). Policistky také zjistily, že vše není úplně v pořádku s výše zmíněnou dodávkou. Něco je údajně hodně zajímalo v oblasti pedálů a také se zjistilo, že řidič jezdící pro zásilkovou službou se svým autem má jiné SPZ než je v TP. Asi hlavně toto, ale i přímé svědectví ho dostalo mimo hru. Za mě nepochopitelné a nepochopitelná je i jízda v protisměru na takovém místě.

Nakonec z toho vyplynul i postup pojišťovny v rámci povinného ručení řidiče, která uhradila veškerou škodu.

Ještě bych rád doplnil, že nebýt mé obezřetnosti a toho, že se snažím být stále při tréninku o krok napřed, proto jsem také jel těsně před střetem po vnitřním okraji zatáčky a to až po trávě, nemuselo to dopadnout jen rozbitým handbikem. Proto jsem zmínil, že bylo štěstí, že tam řidič dodávky potkal právě mě a ne tu starší paní na elektrokole nebo jak jsem nedávno na tomto místě potkal dva cyklisty vedle sebe, také tři holky na „inlajnech“ nebo řidiče, který v této zatáčce vyletěl až do protisměru, případně ty kochálisty co jedou v protisměru a koukají na druhou stranu... Proto lidi jezděte s rozumem. A argument … ty tam nejsi vidět... ??? No, jezdím také autem a hlavně na závody a vím jak vypadá handbiker na silnici. Za mě, kdo nevidí dvoumetrovou věc, jak může vidět například výstražný trojůhelník u krajnice? Co když tam bude ležet někdo s epileptickým záchvatem nebo infarktem...? Ten nebude označený blikátkem a vlaječkou. Já osobně jako řidič auta bych viděl například cihlu na silnici... a vyhnu se jí. Tak na to myslete a berte na vědomí, že na těch okreskách můžete potkat kde co, například skateboardistu nebo někoho na kolečkových běžkách, ale i výše uvedené...

 

Tyto informace jsem doplnil záměrně, protože do dnešního dne beru první nehodu jako nedořešenou.

 

Těsně po nehodě s cyklistou, který projížděl kolem

 Ošetření na chirurgii v Sedlčanech

 

Děkuji všem, kteří mi pomáhají

Sponzoři